A room of one’s own - with a view

Når jeg laver håndtrykte tapeter tilfredsstiller det noget meget essentielt i mig. Jeg er ikke altid helt klar over, hvad det er - og somme tider bliver jeg forvirret, fordi jeg tænker, at intet kunne være mindre vigtigt end et tapet. Men i glimt rammer forståelse mig. Det er selvfølgelig noget med udtryk. Det er vist nok Suzanne Brøgger, der har sagt, at udtrykket er udåndingen, der kommer efter indtrykket - indåndingen, og jeg synes billedet er rammende. For det føles som at holde vejret og så endelig puste ud, når jeg giver mig selv lov til at have et udtryk. Og det er også - har jeg indset - vigtigt for mig at have et udtryk, der er andet end ord. Det visuelle og stoflige i trykkene, det musiske i de gentagne mønstres rytme.

Men det er også helt essentielt noget med rum. At rum er vigtige. At de rammer, vi bevæger os i, har enormt stor betydning for hvem vi er, hvordan vi opfatter verden og hvordan vi får lov til at sprede det lys, der er i os. Jeg vender ofte tilbage til Viginia Woolfs essay “A room of one’s own”, om, at det især er vigtigt at have sit EGET værelse for at finde ens eget udtryk. Jeg har ikke mit eget værelse. Det har mine børn og min mand heller ikke. Så vi forsøger at skaber lommer, der mimer det.

I sommerferien læste jeg en bog, der handler om noget helt andet (tror jeg), men hvis titel har et sammenfald med Woolfs, der gør, at jeg ikke helt kan lade være med at tænke, at det er to sider af samme sag: “A room with a view” af E.M. Forster.

For det gjorde mig så usigelig godt at læse den bog med den udsigt, som sommerferien tilbød mig, og min hjerne bliver ved med at lave en sammenkobling mellem “eget værelse” og “udsigt”. At det hænger sammen. Og det slog mig, at det til dels måske også er det, tapeter kan: At lave dem selv er en tilegnelse af det rum, de skaber. Og mønstrene gør væggene levende med deres rytmiske gentagelser, som skaber en uendelighed - en udsigt - dér, hvor der ellers bare ville være en væg til at bremse udsynet.

Salg af tapeter

Tapeter lagerføres ikke men laves kun på bestilling. Det er unika kunstværker, der breder sig udover hele vægge. De er designet, snittet og trykt i hånden. Små spor af overlap og uensartethed i trykket er en del af udtrykket. Tapeterne bliver trykt med linoleumsblokke på baner af kraftigt, syrefrit hvidt papir og sættes op som almindeligt tapet.

Nedenfor er et udvalg af mine mønstre. Skriv en mail for flere billeder, spørgsmål om farver og tapetprøver etc.

En rulle håndtrykt tapet á 10 m (ca. 60 cm bredt, varierer fra mønster til mønster) koster 3.000 DKK. Der er et håndteringsgebyr på 500 DKK pr. ordre i samme mønster og farve + porto. Halvdelen af prisen faktureres forud, resten når tapetet er leveret.

Vil du lære at lave dit eget tapet, holder jeg af og til workshops. Læs mere her.


Rose og klematis

Mønster med roser, klematis, spindelvæv, blåmejse og andet kryb. Halvt forskudt mønsterrapport. Trykplade ca. A2 (mønstret fylder hele papirbanens bredde).


Kompasnålen

Klassisk kakkelmønster med stjerne, der dannes med en lille, kvadratisk trykplade, som drejes. Kompasnålen er en lille hyldest til H.C. Ørsteds tankeverden. Mønsterrapporten forskydes fuldt lodret og vertikalt. Trykpladen er ca. 10 x 10 cm, men mønstret dobbelt så stort.


Min g

ræsplæne

Mønster med mælkebøtter, tusindfryd og kløver. Halvt forskudt mønsterrapport. Trykplade ca. A4.


Grædepil

Mønster med grædepil og sølvsmed. Halvt forskudt mønsterrapport. Uens trykplade, men ca A4.


Vedbend

Mønster med klatrende vedbend, der forskydes diagonalt. Trykplade ca. A4.


Tusind og én snerler

Klassisk stjernearabesk omviklet med snerler som trompeter og hjerter. Mønsterraporten forskydes fuldt og trykpladen består af en lille, kvadratisk kakkel på ca. 12 x 12 cm.